יום שני, 4 באוקטובר 2010

קניות על הקו (On-line Shopping)


התאהבות הקניות האון-לייניות שלי התחילה ביחד עם המשכורת הראשונה שקיבלתי מהחברה בה אני עובדת כיום. בהתחלה ההתרגשות אודות המשלוח הייתה מלווה במעט חשש - מה אם המידה לא תהיה מתאימה? מה אם ייגבו ממני כסף אבל לא ישלחו לי לעולם את המשלוח וכו' – אבל החשש הופג במהרה. אני שמחה לומר עד היום (טפו-טפו-טפו) לא נתקלתי ביותר מידי בעיות בקטע הזה (מלבד תקרית מצערת של הזמנה של נעליים במידה שהייתה קטנה לי מידי) ומרבית הרכישות שלי היו על גדר מציאה מוצלחת ביותר.
כיוון שלאחרונה הרבה מהסובבים אותי התחילו להתעניין ברכישות החדשות שלי, החלטתי לכתוב סדרת פוסטים הקשורים להזמנות באינטרנט. אלו לא הולכים להיות פוסטים בסגנון “How to…” ארוכים ומפורטים (כיוון שכאלה יש ברחבי האינטרנט בשפע) אלא יותר בכיוון של טיפים והצעות מניסיוני האישי.         
                  
והיום: טיפים כלליים הנוגעים לרכישות דרך האינטרנט
מנוסח בלשון נקבה אך פונה בשוויוניות לשני המינים

1.       הירשמו לPayPal, ויפה יום אחד קודם.
א.       איך עושים את זה? נכנסים לאתר השירות, מזינים את הפרטים המבוקשים (כן, מבקשים שם גם חשבון בנק, אבל אל תדאגו – מדובר באתר עם אחריות לביטחון מידע מלא) והחשבון שלכן מחויב במספר שקלים בודדים כשהשם של החיוב הוא בעצם קוד אישור ההרשמה לשירות (על-מנת לוודא שאתן משתמשות בחשבון שלכן ולא בחשבון של מישהו אחר). מכאן יש לכן שתי אפשרויות: האחת, לחכות עד שיגיע תדפיס החיובים בדואר ולראות מהו הקוד כדי לסיים את ההרשמה או להתקשר לחברת האשראי שלכן ולבקש את הקוד החיוב בטלפון. הזינו את הקוד, לחצו אישור ואתן יכולות להתחיל להזמין. ברגע שהזנתן את הקוד וההרשמה שלכן אושרה הכסף מוחזר לכן במלואו כך שבעצם השירות אינו כרוך בתשלום [!]
ב.       למה לעשות את זה? קודם כל, כי זאת הדרך הבטוחה ביותר לקנות באינטרנט. בנוסף לעובדה שאתן לא צריכות להעביר פרטי חשבון בנק לזרים שיושבים בצד השני של העולם אז גם ניתנת לכן אחריות מלאה על הכסף שאתן מוציאות. לא קיבלתן את מה שהזמנתן לאחר 45 יום ממועד התשלום – תוכלו לבקש את הכסף שלכן בחזרה. כמו כן, כיום כמעט כל המוכרים באתרים השונים משתמשים בPayPal כיוון שגם מהצד שלהם מדובר בדרך הנוחה ביותר להעברת כספים.
2.       שימו לב לאמינות המוכרים בעת ביצוע הרכישה.
א.       אתרי קניות גדולים כגון eBay או ETSY הם אתרים בעלי שם ומוניטין גבוה בכל הנוגע לרכישות באינטרנט. אמנם מידי יום מתבצעות מיליוני עסקאות של רכישות מכל תחום, אך עדיין אין זה אומר שצריך להקל ראש בקשר לזה. כשאתן מוצאות מוצר שמוצא חן בעיניכן בדקו מהו הדירוג של המוכר מבחינת איכות המוצרים שהוא שולח, כמות המשלוחים שהוא כבר ביצע בעבר, הזמן שלוקח למשלוחים להגיע (ובאיזה אופן הם מגיעים) ופידבקים כלליים מלקוחות מרוצים ומרוצים פחות. ככל שהדירוג של המוכר גבוה יותר כך כמובן הרכישה היא כדאית יותר.
ב.       רשתות אופנה רבות מאפשרות רכישה דרך אתרי האינטרנט שלהן. חשוב לשים לב עוד לפני שמתחילים לחפש מה להזמין – האם אותן חברות עושות משלוחים לארץ ואם כן אז באיזה מחיר. אחד מהדברים הכי מבאסים הוא לגלות שאת לא יכולה להזמין את השמלה שהתאהבת בה לגמרי רק כי אין משלוחים לארץ או כי המשלוח עצמו עולה יותר מהשמלה עצמה.
ג.        אל תזמינו מאתרים שנראים לכם מפוקפקים. PayPal או לא PayPal - אל תסמכו על כל אתר רנדומאלי שמציע לכם אייפון 4 ב100 דולר (ומשלוח חינם). אם המחיר הוא מחיר מציעה בצורה בלתי הגיונית, צאו מנקודת הנחה שעדיף שלא להתפתות.
3.       תבדקו.
א.       אז נכון שזה נורא מפתה לשבת בבית במזגן ולעשות קניות בכמה לחיצות מקלדת ו/או עכבר, אבל חשוב לזכור שישנם דברים שעדיף לרכוש בארץ כיוון שהמחיר בארץ משתלם יותר (או שההפרש לא מספיק משמעותי כדי להסתבך עם משלוח מחו"ל.
ב.       רוב החנויות והמוכרים נותנים פרטים מדויקים לרמת הסנטימטרים (או אינצ'ים) של גודל הפריטים שהם שולחים. חשוב לבדוק מספר פעמים האם הפריט שאתן מזמינות הוא באמת במידה שלכן או תואם את מה שאתן רוצות (שלא בטעות תקבלו טבעת שהיא פי 3 בגודל שלה ממה שחשבתן).
4.       תתייעצו.
א.       אם המוכר לא כתב בדיוק את כל הפרטים הנחוצים אודות המשלוח או שאתן רוצות לבקש הבהרה נוספת לגבי המוצר או תנאי המשלוח – צרו קשר עם השולח. האינטרס שלו הוא להיות נחמד אליכן כדי לעודד אתכן לרכוש ממנו מוצרים ולכן אין סיבה לדאגה בקשר ל"טרחה" שלו. כך גם ניתן (ורצוי) לבקש מהמוכר תמונות נוספות של המוצר במידה והתמונות הקיימות אינן מספקות.
ב.       במידה ומצאתן מספר פריטים מאותו המוכר שמצאו חן בעיניכן ואתן מעוניינות להזמין אותם, שווה להתייעץ עם המוכר אם הוא מעניק הנחה על רכישה של מספר פריטים בו-זמנית. יכול להיות שתקבלו תשובה שלילית, אבל לנסות לא עולה לכן כסף.
5.       תעקבו אחרי ההזמנות שלכם.
א.       בדקו מידי שבוע את החיובים בחשבון שלכם (אני מאמינה שכל הבנקים מציעים כיום אפשרות לעשות זאת דרך האינטרנט). אמנם קיים סיכוי נמוך מאוד שגבו מכן יותר כסף ממה שהיו צריכים או שגנבו ממכן כסף (חס וחלילה!) אבל סיכוי הוא עדיין סיכוי ולא שווה להסתכן.
ב.       שימו לב לזמן שבו המוכרים מעדכנים שם שלחו את המשלוח שלכם. ברוב המקרים המשלוח אמור להגיע אליכן תוך 21 ימי עבודה ולכן חשוב להיות עם היד על הדופק. אם עברו 21 יום ואין זכר למשלוח – דאגו ליצור קשר עם המוכר כדי לברר מה קורה עם זה (ובהתאם לבקש זיכוי או פיצוי).

זהו לפעם הזאת, מקווה שהועלתי לכן במשהו. בהמשך אפרסם את רכישותיי האחרונות באתרים השונים וכיצד איתרתי אותן כדי שכולכן תוכלו לעשות זאת גם כן.
בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה